Tips meriahkan susu yang merudum

Thursday, October 19, 2017

Alhamdulillah sepanjang menyusukan Mia dan Dhia banyak perkara yang Sue belajar. Bukan senang nak jadi ibu bekerjaya dan fully breastfeed anak. 




Tipulah kalau Sue cakap Sue tak pernah alami detik-detik di mana susu tiba-tina merudum dan stok EBM pula makin menyusut. Tapi sebagai seorang ibu yang profesional (cewah...😎) Sue cuba relax dan meng’google’ apa yang patut Sue buat untuk buat susu badan meriah.

Dari apa yang Sue baca dari Mr. Google, pemakanan, mood ibu dan masa mengepam mempengaruhi kuantiti susu badan.

So apa yang Sue buat lepas dapat info dari Mr. Google??

1. Amalkan makanan yang bertindak sebagai milkbooster. Antara makanan yang Sue pernah amalkan ialah kurma, susu, sawi, lobak putih dan banyakkan minum air kosong. Sekurang-kurangnya 3 liter sehari.

2. Sewaktu mengepam atau pun direct feeding, Sue akan cuba tengok video yang lucu untuk buat Sue happy. Selain tu Sue tengok gambar-gambar anak yang buat Sue senyum sorang2. Sedar ta sedar susu keluar memancut-mancut. Wow!!! Rasa syukur sangat macam nak jerit yahoooo!!!! Alhamdulillah...

3. Betulkan balik masa mengepam dan cuba untuk konsisten masa mengepam setiap hari. Cuba untuk tak skip waktu mengepam. Cuba apply kan konsep demand vs supply dalam penyusuan.

Siapa yang pernah alami masalah macam Sue boleh try tips ni. Semoga korang dimurahkan rezeki dengan susu yang melimpah ruah...amiiinnnn...

Sue
Founder RichMom

You Might Also Like

0 comments

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

recent posts