4 simptom penyakit tekanan darah tinggi yang perlu kita tahu!!!

Monday, October 30, 2017

Tekanan darah tinggi atau juga dikenali sebagai hipertensi adalah salah satu penyakit yang boleh membawa maut. 45% kematian di Malaysia adalah disebabkan penyakit darah tinggi. Penyakit ini menyerang manusia tanpa mengenal usia. Kebarangkalian tinggi untuk menghidap penyakit ini adalah apabila mencecah usia 35 tahun.



Penyakit tekanan darah tinggi berlaku apabila darah tidak dapat dipam ke seluruh badan akibat dari saluran darah yang tersekat.Setiap individu boleh melakukan ujian tekanan darah secara berkala. bacaan normal untuk tekanan darah adalah 120/80.

Kajian dari para doktor dan ahli perubatan menyatakan, penyakit darah tinggi adalah disebabkan oleh STRESS dan GAYA PEMAKANAN yang tidak sihat (makanan yang banyak garam dan berminyak).




Simptom tekanan darah tinggi

1. Sakit kepala atau pening


-Pesakit yang mengalami tekanan darah tinggi akan kerap mengalami sakit kepala atau pening. Hal ini disebabkan darah tidak dapat dipam sampai ke kepala kerana terdapat saluran darah yang tersekat. Pesakit akan menghadapai sakit kepala yang melampau dan mungkin akan jadi seperti migrain.

2. Jantung berdebar dan sesak nafas


-Peredaran darah yang tidak lancar akan mengganggu pernafasan. Pernafasan akan menjadi tergangggu dan menyebabkan pesakit berasa sesak nafas. Pada masa yang sama, pesakit juga akan berasa jantung berdebar dan tidak selesa.

3. Keletihan


-Badan akan menjadi cepat letih dan tidak bermaya. Ini akan memberi kesan terhadap kehidupan seharian pesakit tersebut jika tekanan darah tidak dikawal.

4. Penglihatan kabur


-Tekanan darah tinggi juga akan menyebabkan penglihatan pesakit menjadi kabur, Ini disebabkan gangguan aliran darah dalam badan dan seterusnya ke bahagian mata.

Suplemen yang sesuai untuk pesakit darah tinggi

1. B-complex

- Kandungan dalam B-complex membantu untuk pesakit darah tinggi untuk atasi masalah sakit kepala dan pening. B-complex juga membantu untuk menukarkan makanan kepada tenaga dengan lebih cepat. Ini dapat mengatasi masalah keletihan dalam diri pesakit.

2. Ostematrix

- Kandungan kalsium dalam Ostematrix dapat mengurangkan rasa stress dan memberi tidur yang lena kepada pesakit. Pesakit juga akan kurang rasa letih apabila bangun dari tidur.

3. Omega Guard

- Membantu untuk mencairkan darah dan melancarkan perjalanan darah dalam badan. Ini juga dapat mengatasi masalah saluran darah yang tersekat.

4. Vitalea

- Vitamin dan mineral dalam Vitalea dapat memberi tenaga dan melengkapkan nutrisi dalam badan pesakit. Pesakit akan berasa kurang letih dan mampu melakukan kerja seharian seperti orang normal.

5. Vitamin C

-Meningkatkan tahap imunisasi badan dan memberi tenaga dalam badan pesakit. 

6. Carotomax

- Membantu untuk mengatasi masalah penglihatan pesakit. Pesakit yang mempunyai masalah penglihatan kabur sesuai untuk amalkan carotomax.

Hubungi Sue di talian 019-2649982 untuk sebarang pertanyaan.








You Might Also Like

0 comments

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

recent posts