Apa itu Osteoporosis?

Thursday, October 19, 2017

Tahun depan inshaAllah umur Sue akan mencecah 30an. Terasa macam dah tua pulak. Jagan risau....bak kata orang putih ‘life begin at 40’. Tapi apa persediaan yang korang buat bila dah cecah umur 30? Atau tak buat apa2 dan hidup seperti biasa.


Sue memilih untuk amalkan gaya pemakanan yang lebih sihat untuk pastikan kesihatan yang baik di hari tua nanti.

Korang pernah dengan tak osteoporosis?? Apa itu osteoporosis?? 

Osteoporosis adalah penyakit tulang yang mempunyai sifat-sifat khas berupa massa tulang yang rendah, disertai mikro arsitektur tulang dan penurunan kualitas jaringan tulang yang dapat akhirnya menimbulkan kerapuhan tulang. Ok ni Pak Cik Wiki punya jawapan.




Dalam bahasa mudahnya osteoporosis ni berlaku apabila kepadatan tulang semakin berkurang dan tulang mudah untuk menjadi rapuh.

Simptom-simptom osteoporosis yang korang WAJIB tahu:

  1. Kesakitan sendi di kaki dan kesakitan apabila bergerak
  2. Terdapat bengkak atau keradangan sendi
  3. Sendi yang sakit akan kemerahan
  4. Keletihan dengan sakit di sendi
  5. Kesukaran menggunakan sendi
  6. Bunyi pada setiap sendi
Selain mengamalkan susu, kita juga boleh mengamalkan pil kalsium untuk atasi masalah osteoporosis. OSTEMATRIX adalah salah satu pil kalsium yang terbaik Sue pernah jumpa.

Apa kelebihan OSTEMATRIX shaklee?

1. Vitamin D - Ia meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki penyakit periodontal. Vegetarian, yang kurang terdedah kepada matahari sewaktu musim panas, individu melebihi 55 tahun, wanita hamil dan kanak-kanak perlu menyambil supplement vitamin D.

2. Magnesium – Ini merupakan ion positif nombor 2 yang paling penting dalam badan kita. Ianya menggalakkan komposisi tulang dan rawan. Membantu sistem saraf, mengaktifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga, pengecutan saraf dan otot, menstabilkan denyutan tidak sekata pesakit jantung, memudahkan rembesan keluar sisa dari perut dan usus, menghalang endapan kalsium, melarut dan mengurangkan formasi batu karang atau batu hempedu.

3. Zink, boron, manganese dan kuprum – Memelihara metabolisma kerangka dan pertumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan untuk membaiki tulang, rawan dan menghalang arthritis.



Sue
Founder RichMom

You Might Also Like

0 comments

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

recent posts