, , ,

Punca kolestrol tinggi

Saturday, October 21, 2017



Kolestrol dalam badan kota akan meningkat apabila mencecah usia 20 tahun. Lelaki akan mengalami risiko masalah kolestrol yang meningkat dengan begitu drastik apabila mencecah usia 50 tahun manakala wanita pula hanya akan berisiko tinggi apabila menopause.




Punca kolestrol tinggi:

1. Amalkan makanan yang tidak sihat.
2. Kurang bersenam.
3. Merokok
4. Berat badan berlebihan

Simptom-simptom kolestrol tinggi:

1. SAKIT PADA KAKI

Gejala umum dari kolesterol sakit pada bahagian kaki atau timbul rasa tidak selesa di bahagian kaki. Hal ini disebabkan oleh arteri tersumbat dan aliran darah yang sepatutnya masuk ke kaki menjadi tersekat. Rasa sakit boleh merebak di seluruh kaki, seperti betis, paha dan  hingga ke punggung.

2. KRAM DI MALAM HARI

Semasa tidur, orang yang mempunyai kolesterol tinggi akan merasa kram di bahagian tumit, jemari kaki, atau bahagian bawah kaki. Rasa sakit akan hilang jika kedudukan kaki digantung atau berada lebih tinggi dari kedudukan badan. 

3. KUKU BERUBAH

Kerana kuku tidak mendapat bekalan darah yang cukup akibat peredaran darah terganggu, akan berlaku perubahan seperti kuku menebal dan tumbuh lebih lambat ketika anda potong.

4. PROSES PEMULIHAN LUKA YANG LAMBAT

Gejala kolesterol yang satu ini berkaitan dengan simptom-simptom penyakit diabetes, luka (terutama di bahagian kaki) akan lambat untuk sembuh.

5. KEBAS

Seseorang yang mengalami masalah kolestrol yang tinggi akan mengalami rasa kebas di bahagian tertentu terutama di bahagian tangan dan kaki. 

6. CIRIT-BIRIT

Keadaan ini adalah di mana tubuh tidak mampu memetabolismakan lemak secara sempurna, akan berpotensi menimbulkan masalah dalam sistem pencernaan dan penyerapan, sehingga menyebabkan gejala cirit-birit yang berlebihan.

7. LESU DAN MIGRAIN

Makanan yang dimakan tidak berjaya dicerna dengan baik sehingga terkumpul pada saluran pencernaan. Rasa kenyang yang timbul akan menghantar isyarat pada otak untuk tidak menambah pengambilan dari luar, sehingga menyebabkan rasa lesu muncul dan migrain kerana kekurangan tenaga.

8. PERUT KEMBUNG

Masalah akan muncul ketika mencerna makanan, saluran pencernaan akan menyimpan kelebihan gas yang tersekat pada saluran usus yang ke kawasan perut. Dari situlah awal mula timbul masalah seperti kembung perut.

9.  KELEBIHAN BERAT BADAN

Selain gas, tentu lemak juga ikut terkumpul di kawasan perut sebagai kesan sampingan dari gangguan metabolisme lemak. Dengan begitu, berat badan akan meningkat, dan mengakibatkan kegemukan kerana sel-sel lemak semakin banyak serta berpotensi terhadap obesiti.

10. JANTUNG TERASA BERDEBAR-DEBAR

Lebihan kolesterol akan mengganggu peredaran darah kerana pembuluh darah pada bahagian badan yang mempunyai kolesterol tinggi menjadi sempit. Ini akan memberikan isyarat ke jantung untuk bekerja mengepam darah lebih keras untuk mengalir secara normal. Kesan sampingan yang dirasakan oleh pesakit adalah rasa sakit di jantung dan terkadang merasa berdebar-debar seperti orang panik.

Suplemen membantu mengawal paras kolestrol.




B Complex – Vitamin B3 (Niacin) membantu menurunkan kadar kolesterol




Garlic – Garlic merendahkan kadar kolesterol dan tekanan darah




Omega Guard – EPA dan DHA menurunkan kadar kolesterol ‘jahat’ LDL.




Vita-C – vitamn C menurunkan kadar kolesterol dan menguatkan dinding arteri.




Vita-E – vitamin E memperbaiki peredaran darah.


Hubungi Sue di talian 019-2649982 untuk sebarang pertanyaan.


You Might Also Like

0 comments

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

recent posts