Simptom-simptom diabetes yang kita perlu tahu

Friday, October 13, 2017

Berdasarkan statistik, diabetes adalah antara punca yang tertinggi menyebabkan kematian di negara Asia. Di Malaysia juga terdapat ramai pesakit yang mengidap penyakit diabetes. Penyakit diabetes disebabkan oleh gaya pemakanan seseorang itu.  Kebanyakkan rakyat Malaysia mengambil ringan perkara ini dan mereka tidak sedar bahawa diabetes boleh membawa maut.

Ada di antara kita yang tidak sedar yang dalam diri kita sudah terdapat simptom-simptom penyakit diabetes. Jom kita tengok macam mana yang dikatakan simptom-simptom diabetes ini.

1. Peningkatan berat badan

Rasa lapar yang berterusan ketika menderita diabetes boleh menyebabkan kenaikan berat badan. Rintangan insulin menyebabkan penghidap, khususnya mereka yang menghidap diabetes jenis 2 mengalami kenaikan berat badan dan mengalami kesukaran akibat peningkatan berat badan yang mendadak.

2. Penurunan berat badan

Penambahan berat badan biasanya dikaitkan dengan diabetes, ya, tetapi penurunan berat badan juga boleh menjadi gejala penyakit ini. Ini adalah perkara biasa bagi mereka yang mempunyai diabetes jenis 1. Kehilangan gula melalui kencing yang kerap disebabkan oleh diabetes bermakna kehilangan kalori.

3. Kerap dahaga

Orang yang menghidap diabetes sering berasa dahaga daripada biasa dan sering mengalami mulut kering. Kencing yang kerap disebabkan oleh kencing manis juga boleh membuat seseorang itu dehidrasi. Dahaga yang meningkat adalah gejala yang dikenali sebagai polidipsia.

4. Titik gelap muncul di kulit

Titik gelap yang muncul di kulit anda secara tiba-tiba dan berkembang biak boleh menjadi tanda diabetes jenis 1. Pastikan anda memeriksa kulit anda, dan berjumpa dengan doktor anda sekiranya anda melihat sesuatu yang tidak kena.
5. Kerap lapar
Diabetes menghalang gula daripada makanan yang dihadam daripada mencapai ke sel-sel anda. Ini menyebabkan penghidap penyakit ini mengalami kerap lapar. Ini jugak menyebabkan kekurangan kalori dan kencing yang kerap. Oleh itu, penghidap akan berasa kerap lapar.
6. Sakit yang melampau
Gula yang berlebihan dalam darah boleh menyebabkan kerosakan saraf dan menyebabkan kehilangan sensasi di tangan dan kaki. Pesakit juga mungkin mengalami kesakitan di tangan, lengan, dan kaki.
7. Keletihan dan cepat marah
Usaha tambahan badan anda untuk mengimbangi kekurangan glukosa akan membuat anda Ietih. Bangun tidur untuk pergi ke bilik air beberapa kali pada waktu malam juga akan membuat anda Ietih kerana ia mengganggu tidur anda. Sememangnya, Ietih sepanjang masa akan membuat sesiapapun cepat marah.
8. Luka lambat sembuh
Ini adalah tanda klasik kencing manis. la berlaku kerana saluran darah dirosakkan oleh glukosa yang berlebihan bergerak di dalam urat dan arteri. Ini menyukarkan darah yang diperlukan untuk membantu penyembuhan, untuk sampai ke anggota-anggota badan.
9. Kegatalan kulit
Gejala ini juga dikenali sebagai pruritus, dan biasanya dirasakan di kaki dan bawah kaki. Gatal-gatal disebabkan oleh aliran darah yang tidak baik dan tidak teratur. Lotions dan krim biasanya ditetapkan oleh doktor untuk melegakan gejala ini.
10. Penglihatan kabur
Apabila glukosa dalam darah adalah tinggi, ia mengubah bentuk kanta dan mata, menyebabkan penglihatan kabur. Walau bagaimanapun ia akan kembali kepada asal apabila tahap gula dalam darah kembali normal atau hampir normal. Gula darah yang tinggi, sekiranya dibiarkan untuk tempoh yang panjang, akan menyebabkan kerosakan kekal, mungkin juga buta.
Walau bagaimanapun, terdapat suplemen yang boleh membantu untuk pesakit diabetes untuk mengurangkan komplikasi diabetes. Suplemen tersebut adalah sejenis cecair pekat berwarna merah pekat yang di panggil VIVIX.

Bagaimana Vivix Merawat Diabetes?


Resveratrol yang terkandung dalam vivix merupakan antioksidan yang berkuasa yang dapat membantu atasi diabetes. Resveratrol adalah sejenis phenol semulajadi yang wujud di dalam anggur kulit merah dan Knotweed Jepun.



✔ Membantu meningkatkan sensitiviti tubuh terhadap insulin
✔ Tahap Sensitif tubuh terhadap insulin mampu menghentikan perkembangan diabetes.
✔ Kehilangan sensitiviti terhadap insulin akan memaksa tubuh pankreas mengeluarkan lebih banyak insulin untuk mengawal paras gula dalam darah. Dan apabila pankreas tidak mampu lagi menghasilkan insulin, maka terjadilah diabetes.
✔ Resveratrol dalam vivix mampu meningkatkan sensitiviti tubuh terhadap insulin.
✔ Membantu mengaktifkan enzim SIRT1
Enzim SIRT1 merupakan enzim yang bertanggungjawab terhadap rembesan hormon insulin dan tahap sensitivitinya kerana untuk mencegah atau merawat diabetes, enzim ini perlu diaktifkan.

Hubungi Sue di 019-2649982 untuk dapatkan vivix.

You Might Also Like

0 comments

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

recent posts