, , ,

Kawal kolestrol dengan suplemen

Tuesday, September 12, 2017

Kira-kira 78% rakyat Malaysia mengalami masalah untuk kawal kolestrol. Walau bagaimanapun terdapat juga segelintir yang mempunyai kesedaran untuk kawal kolestrol tinggi. Terdapat pelabgai cara untuk kawal kolestrol dalam darah. Salah satunya adalah dengan mengamal suplemen. Namun ada juga yang mengamalkan ubat kolestrol tradisional.



Tanda-tanda kolestrol tinggi

  • Kesemutan
Biasanya kesemutan terjadi kerana duduk terlalu lama kerana posisi yang tidak berubah, sering merasa kesemutan merupakan salah satu ciri dari penyakit kolesterol tinggi, apabila anda mengalmai sering kesemutan maka anda perlu segera melakukan pemeriksaan.
  • Sering mual dan muntah
Mual dan muntah ini berlaku kerana saluran pencernaan mengalami gangguan, penyakit kolesterol tinggi menyebabkan berlakunya gangguan pada saluran pencernaan.
  • Hilangnya keseimbangan
Biasanya orang yang menderita kolesterol tinggi akan mengalami rasa tidak selesa, keadaan tersebut biasanya mengakibatkan hilangnya keseimbangan, apabila keadaan ini berlaku biasanya otot otot akan menjadi lemah.
  • Mengalami sakit leher dan punggung
Orang yang menderita kolesterol tinggi juga biasanya akan mengalami sakit pada kawasan leher dan belakang, keadaan ini disebabkan oleh tekanan darah tinggi.
  • Tubuh yang sangat lemah
Biasanya orang yang menderita penyakit kolesterol tinggi akan mengalami kekurangan bekalan aliran darah dan juga kekurangan oksigen, keadaan seperti ini boleh menyebabkan tubuh menjadi lemah.
  • Mengalami sakit kaki dan tangan
Selain akan mengalami sakit leher dan punggung, orang yang mengalami kolesterol tinggi juga akan mengalami rasa sakit pada kaki dan tangan, apabila anda mengalami keadaan seperti ini akan lakukan pemeriksaan.
  • Emosi yang tidak stabil
Ciri yang satu ini mungkin masih jarang diketahui oleh orang kebanyakan, perlu anda tahu orang yang mengalami kolesterol tinggi biasanya akan mengalami perubahan emosi, seperti mudah sekali untuk marah padahal penyebabnya adalah hal yang remeh-temeh.
  • Wajah merah
Pada kes yang serius terutama orang yang menderita penyakit tekanan darah tinggi, biasanya akan memberi kesan pada membesarnya pembuluh darah, yang mana keadaan tersebut boleh menyebabkan wajah orang yang mengalaminya akan menjadi merah.
  • Sakit kepala
Sakit kepala ini biasanya lebih kerap berlaku pada orang yang menderita penyakit hipertensi atau darah tinggi yang mana keadaan tekanan darahnya sudah sangat tinggi, maka dari itu apabila anda mengalami keadaan seperti ini kemungkinan besar anda mengalami kolesterol tinggi.
  • Otot kaki lemah
Mengalami lemah pada otot kaki juga merupakan salah satu ciri dari penyakit kolesterol tinggi, keadaan seperti ini biasanya disebabkan kerana kekurangan bekalan darah ke otot kaki sehingga mengakibatkan otot kaki menjadi lemah.
  • Sukar bernafas
Pada umumnya mengalami kesukaran untuk bernafas merupakan salah satu ciri umum penyakit asma, namun mengalami kesukaran bernafas merupakan salah satu ciri dari penyakit kolesterol tinggi.
  • Sakit dada
Ciri-ciri terakhir orang yang mengalami penyakit kolesterol tinggi adalah sering mengalami sakit dada, apabila mengalami keadaan seperti ini lakukan pemeriksaan agar tahap kadar kolesterol tidak menjadi tambah tinggi.

Sue sendiri kawal kolestrol dengan shaklee. Terdapat beberapa jenis vitamin dalam suplemen untuk mengawal kolestrol.



B Complex – Vitamin B3 (Niacin) membantu menurunkan kadar kolesterol



Garlic – Garlic merendahkan kadar kolesterol dan tekanan darah



Omega Guard – EPA dan DHA menurunkan kadar kolesterol.



Vita-C – vitamn C menurunkan kadar kolesterol dan menguatkan dinding arteri.



Vita-E – vitamin E memperbaiki peredaran darah.

Hubungi Sue untuk info lanjut.

Sue

You Might Also Like

1 comments

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

recent posts